مقدمه
تمامی افرادی که با تری دی مکس به صورت حرفه ای کار می کنند آن را این گونه توصیف می کنند :
تری دی مکس دنیایی است که رویای های شما در آن به حقیقت می پیوندد!!! برای یادگیری تری دی مکس آشنای مقدماتی با ویندوز در حد مهارتهای هفتگانه ضروری است. نکته بسیار مهم: هدف این راهنما آشنا کردن شما با محیط تری دی مکس می باشد و فراگیری مهارتهای چون طراحی، نقشه کشی ، دید معماری ….. از حوصله این راهنما خارج و نیازه به شرکت در دوره تردی مکس در اموزشگاه فنی و حرفه ای می باشد تا در مباحث از پایه به مهارت جو اموخته شود و مهارت جو با انجام پروژه های تمرینی به مهارت کافی برای انجام کار در بازار کار برسد .
آشنایی کلی با تری دی مکس
خب احتمالا با شرکت معروف اتودسک آشنا هستید. شرکتی که کارش ساخت نرم افزارهای پیشرفته برای رشته های مختلف مهندسی است. تقریبا همه نرم افزارهایش در رشته های مخصوص به خودشان، حرف اول را می زنند. یکی از نرم افزارهای تولیدی این شرکت Autodesk 3dsmax نام قبلی ۳ds studio max نام دارد. نرم افزاری مخصوص به شبیه سازی. به طور خلاصه بگوییم، تری دی مکس، نرم افزاری حرفه ای است مخصوص مدل کردن (سه بعدی سازی)، ساخت انیمیشن، بازی و عکس. کیفیت تصاویر و انیمیشن هایی که این نرم افزار دارد بسیار قابل توجه و با جزئیات و حرفه ای ست.
ویژگی های کلی دی نرم افزار تری دی مکس
قدمت زیاد و روند تکاملی بسیار خوب
وجود استاندارد های زیاد برای طراحی اشیاء
کامل بودن و پشتیبانی زیاد
پلاگین های زیاد و معروف
سادگی در یادگیری
حوزه کاربری وسیع و بازار کار خوب
انواع مدل سازی در تری دی مکس :
مدل سازی شماره ۱
در نرم افزار ۳DS MAX چندین راه برای ساخت اشیاء وجود دارد . یکی از این راه ها استفاده از اشیاء هندسی استاندارد) می باشد.
این دسته اشیاء هندسی که به standard primitive معروفند در پانل create قرار دارند .این پانل همانگونه که از نام لاتین آن معلوم است کار خلق و بوجود آوردن اشیاء در صحنه را برعهده دارد قسمتی که ما در این آموزش با آن کار خواهیم کرد قسمت Geometry می باشد که بخش standard primitive زیر مجموعه آن است.
مدل سازی شماره ۲
ساخت شکل های توسعه یافته Extended Primitive مجموعه ای از شکلهای پیچیده و آماده است که می توانید بسادگی شکل های ابتدایی داخل صحنه ها ایجاد نمایید . برای ساخت این نوع شكلها از پانل Create یا منوی Create استفاده می کنیم.
داخل پانل Create منوی این پانل را کلیک نموده و گزینه Extended Primitive را کلیک کنید تا انواع شکلها زیر قسمت Object Type آشکار شوند یا منوی Create را باز کرده و گزینه Extended Primitive را اشاره نموده تا انواع شکلهای توسعه یافته را مشاهده نمایید. ایجاد شی Hedra به کمک این نوع شی میتوانید هرگونه اشیاء چند وجهی سه بعدی را دا خل صحنه ایجاد نمایید
مدلسازی شماره ۳
ساخت اشیاء و معماری
در نرم افزار ۳DS MAX6 ما می توانیم از اشیاء معماری پیش فرض استفاده نموده و سرعت انجام عملیات خود را بالا برده
به منوی Create رفته و از طبقه بندی Geometry گزینه AEC Extended را انتخاب می کنیم در این منو چند نمونه از این اشیا معماری وجود دارد.
مدلسازی ساخت و ایجاد سیستم ها
ها اشیائی هستند که به شیوههای خاص به یکدیگر مرتبط و مقید هستند به طور کل از سیستم ها میتوان برای متحرک سازی استفاده نمود. سیستم ها را می توان در این آدرس پیدا نمود create system در منوی سیستم اول گزینه bone میباشد